Rapportskrivande
Under de två senaste dagarna har jag skrivit på min rapport och det känns som att läget är under kontroll. Uppe i 14 sidor nu, men samtidigt så är det ju kvalititen som räknas och kvantiteten. Emelie har kommit till mig i Sälen, så vi har kombinerat dagarna med träning och rapportskrivning, vilket är kul. Plugga när man har lust och träna när man har lust. Det är bra att man kan utbyta tankar med någon som håller på med samma arbete, för på så sätt kan man kontrollera att man inte gör helt fel. Verkligen inte kul om man skulle behöva göra om allt från början för att till exempel hela diskussionen är konstig.
I morgon är det valborg och det ska firas i Malung med grill och party, men innan det ska jag och Emelie vara riktigt effektiva. Planeringen för i morgon ser ut så här:
07,50 Klockan ringer (och vi kommer vara trötta och snooza till typ 08.15, haha)
08,15 Frukost
09,00 Rapportskrivning
11,00 Träna (styrka och springtur)
12,30 Duscha, lunch och fixa till kvällen
14,00 Åka till Malung, handla och hämta Sandra
Resten av kvällen kommer väl bara att flyta på som det kommer...
Jag har kommit på att det är bra att planera upp dagarna på det här viset, eftersom vi har mycket fri tid på Falu Fri. Att göra en planering leder till att man får ut det mest av tiden, plus att man inte behöver känna sig stressad över skolarbetet då en avsatt tid finns.
Nu är det sovdags (det vill säga pratdags när det gäller mig och Emelie)
Godnatt!
/ Linnéa Bäck
Sälen
Kom till sälen igår kväll. Idag har jag och Linnéa varit ute och sprungit för att sedan skriva på rapporten. Både skriver just nu på diskussionen och det går väl helt okej.
Vi har precis ätit lunch och ska ta oss en promenad in till Sälen för en fika. Känns konstigt att ha lov, men ändå inte lov. Hör av av mer mer ikväll kanske.
/ Emelie Skröder
Bilder från skolan



Effektiv är ordet.
Studiedagar
Klart för idag
/ Linnéa Bäck
Maskeradfest

Emelie Linnea Rebecca
Här är vi, den kvinnliga versionen av de tre musketörerna!
En ny vecka, nya tag
Hela den här veckan är skolan stängd, för att lärarna är i Kroatien(?!) Dem har då bestämt att alla elever har en studievecka, där man får plugga det man behöver hemma. Många tänker säkert nu, "haha, ofta man kommer plugga då..", men jag kan säga att Jag kommer verkligen behöva göra det. Långtidsprojektsrapporten ska vara klar måndag klockan 8,00. Dock är det bara första versionen, men det är en hel del att skriva. Rapporterna brukar bli uppemot 20-25 sidor när dem är klara, så det är bara att skriva på. Då det är ett grupparbete som tvålprojektet har handöat om, har vi kunnat skriva en del delar i rapporten tillsammans, dvs en del är klart. Tyvärr är huvuddelen kvar, och det kommer ta tid..!
Så jag har bestämt mig för att jag ska sitta hela dagen idag och i morgon med rapporten, annars kommer jag inte hinna klart i tid. Som ni märker är det ingen som säger till en när man ska plugga på Falu Fri, utan det är upp till en själv. Det positiva med det är att man kan plugga när man känner att man får pluggro och man kan göra det när det passar ifall att det kommer något annat i vägen. Jag är hemma i Sälen nu och det ett perfekt tillfälle för mig att plugga. Själv hemma med hunden tills syrran kommer hem från skolan, så ingen kommer att kunna störa mig. Och mamma är på personalresa till Tällberg, så inget tjat...
Dags att ta tag i rapporten nu, för det måste göra någon gång i alla fall!
/ Linnéa Bäck
TEMA 1 - Arbetssättet
FaluFri har ett annorlunda sätt att se på arbetssättet i skolan, vilket kan vara till en fördel eller en nackdel för dig som nu ska börja gymnasiet. Var inte rädd för att ge Falu Fri en chans, bara för att arbetssättet är ett sätt som du inte är van vid. Att prova nya metoder är det som för människor framåt i livet och du kommer få ett bredare sätt att tänka och bli bättre på att diskutera.
Varför ser arbetssättet annorlunda ut jämfört med grundskolan och de flesta andra gymnasieskolor? Det ska jag berätta om nu.
Kursstarter
Vi har särskilda kursstarter inför varje kurs som startar. Vilket innebär att hela klassen samlas för att göra ett upplägg för hela kursen. Syftet med kursstarter är att få fram allas synpunkter och idéer för att göra kursen så rolig och idérik som möjligt. Det är alltså inte läraren som i förväg har bestämt vad, hur och när vi ska jobba, utan det är upp till klassens önskemål. Självklart måste man uppfylla kursens olika kursmål, vilket står med i varje kursdokumentation. Det bästa med detta arbetssätt är att man kan få in många mål från flera olika ämnen, i bara ett enda arbete. Därigenom undviker man att göra två arbeten som i princip handlar om samma sak. Till exempel om du ska skriva ett arbete på engelska om djurs beteende, då får du antagligen in mål från både engelska och biologi.
Det bästa med arbetssättet är att det råder demokrati och ingen lärare kan helt och hållet säga nej till dina idéer, om vad, hur och när du vill arbeta. Bara du uppfyller kursens mål. Det lärarna är till för på FaluFri, är att hjälpa dig i skolan och se till du behåller motivationen till att plugga, vilket man gör, om man får arbeta med det som man är mest intresserad utav.
Grupper
Klassen delas in i basgruppsrum, olika många beroende på hur många rum klassen blir tilldelade. Naturvetenskaparna delar på 3 rum / klass, vilket gör att det blir cirka 5-6 personer i varje basgruppsrum. Inför ett arbete bestämmer klassen om man vill jobba inom basgrupperna, ifall det är ett grupparbete. Jag kan redan här säga att detta följs ganska bra första året. Till andra året vill majoriteten bestämma grupper självt, vilket gör att basgruppssystemet fungerar sisådär. Städningen sker av oss elever på skolan, då man lägger upp städscheman inom varje basgrupp. Varje basgruppsrum har också datorer, olika många beroende på hur rummen ser ut.
Lektioner
Nu kommer vi till det alla pratar om, eller ja det ni som ska välja gymnasium pratar om. ”Jag klarar nog inte av att ha för mycket ansvar och det finns ju inga lektioner på FaluFri.” Så kände många redan då jag skulle välja gymnasiet, men ni har fått en fel bild av FaluFri. För det första hänger inte allting på er som elev, lärare finns på skolan precis som andra skolor för att hjälpa er att studera. Mattelektioner, svensklektioner med mera är en självklarhet att vi har inbokat i ett schema, men vissa av lektionerna är ändå frivilliga, så man behöver bara gå dit om man känner behov av det. Behöver man hjälp med något så är det bara att boka in en lärare själv eller i grupp genom FC (Vi kommer förklara senare hur det fungerar). Klassen kan också komma överens om de vill ha flera, till exempel mattelektioner i veckan, så går det oftast att ordna.
Perioder
I de flesta skolor är man van vid två terminer per år. På FaluFri har de kallat terminer för perioder och delat in läsåret i 3 perioder.
Fördelar/nackdelar
Fördelar
*Kombinera flera ämnen till ett gemensamt arbete till de mål som är lämpliga
*Boka in lärare självt, du bestämmer alltså själv vilken tid och dag som du vill ha hjälp om läraren finns tillgänglig då
*Det är lätt att få hjälp utav klasskamraterna, eftersom alla sitter i basgruppsrummen
*Det är också lätt att få hjälp utav andra elever på skolan. De flesta är mer än villiga att hjälpa till.
Nackdelar
*Vissa lärare är mer upptagna än andra, se till att boka in läraren i tid
*En viss tid på dygnet har kanske inte klassen några lektioner, det kan då bli svårt att få hjälp utav klasskamraterna
*Syftet att arbete inom basgrupperna används inte alltid. Därför att de flesta kompisar vill göra arbeten tillsammans. En dålig sak eller inte? Det beror ju på.
Bättre sent än aldrig
Hej
Dagen igår var fullspäckad. Kanske inte av skolarbete men av fritid för en gångs skull. Härligt väder var det ute, så tog mig en promenad upp till gastronomen där jag åt lunch med Linnéa, Rebecca och Felicia. God mat och trevligt sällskap.
Efter gastronomen gick vi ner på stan där vi letade efter maskeradkläder. Blev riktigt lyckat och laddar upp bilder när jag får dem, eller om Linnéa gör. Vi hade alltså inga lektioner denna dag, vilket egentligen betyder att man ska plugga. Men kände att jag har gjort mer än tillräckligt denna vecka så tog det lugnt.
Maskeradfesten på kvällen med nv-klasserna var riktigt roligt. Alla hade lyckats riktigt bra med att klä ut sig.
Som ni ser hann jag inte med att skriva ett inlägg igår, så skriver idag istället. Så, bättre sent än aldrig.
/ Emelie Skröder
Jobbig dag till en början, men blev bättre och bättre
Yogan var i alla fall rolig och jobbigare än man tror. Den leddes av en elev som läser kursen, vilket gör det hela ännu roligare. Det är ett mål i idrott B-kursen som säger att man ska planera och genomföra en idrottsaktivitet, och har man gjort det så har man uppfyllt målet. Ni kanske märker att vi pratar mycket om mål i alla kurser. Alla gymnasiekurser har olika mål och målen för respektive kurs hittar man på skolverkets hemsida.
På Falu Fri går man mycket efter det olika målen. Har man inte uppfyllt alla mål, så har man inte genomfört hela kursen, vilket gör att man inte kan få något betyg.
Efter lunch hade vi det omtalade matteprovet. Gick bättre än förväntat lär jag säga, men ska inte säga någon fören jag har fått sett resultatet...
I morgon hade vi bara en lektion inbokad och det var kemi. Den blev inställd på grund av att läraren var sjuk idag, så hon hann inte förbereda det som vi skulle göra på lektionen. Det är det sista momentet som vi ska göra i kemi A-kursen, därefter har vi uppfyllt alla mål (+ lagt ner så många timmar som kursen ska uppta). Skönt efter 2 års slit!
God natt!
/ Linnéa Bäck
Torsdag = matteprov
Har nyss haft matteprov. Gick helt okej, men vissa uppgifter var rätt svåra. Men det är matte D, så det ska inte vara lätt. Sa också till min lärare att om det inte gick så bra, så vill jag gärna komplettera muntligt. Det vill säga att jag sitter och diskuterar/förklarar vad jag har gjort, så att jag kan visa mina kunskaper.
På förmiddagen hade jag inte någon lektion, så pluggade det sista inför matteprovet. Åt sedan på gastronomen såklart. Nu ska jag och Linnéa dra till kupolen, eller ja snart, när hon är klar med matteprovet för att fira att vi klarade av att göra provet.
Vet ni vad, inget plugg ikväll eller imorgon. Nu har jag gjort tillräckligt denna vecka tycker jag. Blir att börja med ltp-rapporten på söndag. Nu måste jag dra, parkeringen går ut om 5 min.
/ Emelie Skröder
Detta får inte hända
Fysikredovisning
Förmiddagen har bestått av fysikredovisning i astronomin. Det gick jättebra och jag tror att alla tyckte att vårt Jepardy var riktigt kul. Några från klassen fick vara tävlande, plus att Henrik (fysikläraren) också fick vara med. Emelie och Moa vara programledare, jag var domare och räknade poäng och Paula, Rebecca, Patrik och Joakim var vår så kallade "expertpanel". Vann gjorde såklart Henrik och vi har fixat en maraboukaka till honom som pris. Tvåan fick en Ahlgrens bilar-påse! Dem tävlande verkade också tyckta att Jepardyt var kul, så det var ju ett bra betyg!
Som ni märker, så kan man redovisa abeten på många, många fler sätt än vanliga (tråkiga) prov. I detta arbeterområde så var kreativiteten hög. Två grupper gjorde astronomispel med olika frågor, rituppgifter och förklaringsuppgifter, som vi andra i klassen fick testa på att spela under redovisningen. En annan grupp kombinerade astronimin med estetsik verksamhet och använde skolans teleskop för att ta kort på månen. På redvisningen så spelade de upp en teater om hur det hade gått till väga vid korttagningen.
Roliga redovisningar, som inte tynger ner lika mycket som vanliga salsprov eller hemprov, men jag tycker att man samlar på sig en massa kunskap ändå, fast på ett roligare och mer underhållande sätt.
Nu är det dags för handledning med Ninni (kemiläraren). Vi ska pratar om långtidsprojektet och hur vi ska lägga upp rapporten. Därefter är det mat! Idag får vi välja bland:
Huvudrätt 1: Fläskkarré med katrinplommon ugnsbakade grönsaker kokt potatis och kall thaicurrysås.
Huvudrätt 2: Pasta och kryddig skinksås med soltorkade tomater.
Sopprätt: Spenatsoppa med ägghalvor.
Vegetarisk rätt: Vegetarisk lasagne med papadums (indiskt bröd).
Tror det blir pastan...
/ Linnéa Bäck
Tvål, Ltp



Tisdag, en dag som alla andra?
Lång dag i skolan
Nu är det matte som gäller om jag vill klara av provet bra, så det blir till att arbeta med den tills jag ska sova. Detta är en typiskt grej för Falu Fri. Även om man har gått hem från skolan så har man en hel del kvar att göra när man kommer hem. Visst, man kan sitta i skolan och plugga klart, men för mig känns det som att man inte får någon riktig ro där. Mycket skönare att sitta hemma eller ligga i sängen med datorn och skriva. Det är självklart upp till var och en, men slappar man i skolan så måste man ta sitt eget ansvar och göra skolarbetet vid en annan tidpunkt.
För mig så fungerar den här friheten mycket bra, men jag tror inte att alla kan ta samma ansvar för sina egna studier. Så du som funderar på att gå på Falu Fri, bör fundera på om du klarar av detta egna ansvar som du måste ta.
Slutbloggat, dags att ta upp matteboken.
/ Linnéa Bäck
God morgon!
Dagen kommer att innehålla handledning, därefter har vi uppstart om språksociologi i svenska B (Sista arbetet i kursen, sen har vi uppfyllt alla mål; Yes!) och så har iv en inbokade långtidsprojekttid då vi ska hjälpas åt med rapportskrivandet. Det är en stor fördel med grupparbeten, det vill säga att man kan ta hjälp och dela på bördan...
I morgon är det också fysikredovisning, Jepardy. Det måste vi också fixa lite mer med idag, därefter är det matte som gäller för hela slanten, så att man ka lite till provet på torsdag i alla fall.
/ Linnéa Bäck
Inte en bra dag för mig idag
Idag har det inte kännts sådär jättebra och det beror på matten. Vi håller på att läsa matte D nu och vi har två prov kvar. Trodde att vi skulle göra provet nästa veckan, så har inte räknat så mycket alls under lovet. Jag menar, har man lov ska man inte behöva sitta och plugga. Vår lärare sa idag att Alla ska göra ett salsprov på torsdag, varesig man vill eller inte. Känns inte alls bra, och det är nu man får ta konsekvenserna för att man ibland skjuter upp skolabetet. Hade för den delen också förberett mig för att välja ett hemprov, vilket innebär att läraren skickar ut ett prov som är lite svårare än det "vanliga" salprovet. Man har en vecka på sig att lämna in provet, och därefter har man en muntlig uppföljning med läraren där man visar att man har försått allting.
För övrigt har dagen inte varit så innehållsrik när det gäller skolan. Som Emelie skrev, har vi arbete med vårt fysikjepardy som vi ska redovisa på torsdag genom att några från klassen ska tävla och vi som har gjort jepardyt (dvs kommit på frågor osv) ska vara en smartpanel, som kan det mesta. Vi funderar även på om vi ska låta vår fysiklärare vara med i spelet, för skojs skull.
Efter träningen var det matdags, och sedan dess har jag suttit med matten. Matten kommer att ta upp all min lediga tid fram till provet som är på torsdag eftermiddag. Känns inte lockande, men vad gör man inte för det betyget man eftersträvar? Det är bara att kämpa på ännu hårdare när det känns som tyngst. Är trots allt inte så långt kvar till sommarlovet!
/ Linnéa Bäck
Första dagen i skolan efter ett härligt lov, spännande?
Om Linnéa Bäck
Namn: Linnéa Bäck
Född: 17 september 1991
Bor: Kommer från Sälen, men har egen lägenhet i Falun
Program: Naturvetenskapliga, årskurs 2 på Falu Frigymnasium
Varför valde jag Falu Fri?
Att välja Falu Fri, var för mig verkligen inte självklart. Jag hade ingen aning om vad jag ville gå och bestämde mig för Falu Fri sista dagen som beslutet skulle fattas. Jag visste inte vad jag vill bli i framtiden, jag visste inte om jag skulle orka plugga och jag visste inte vart jag vill bo. Jag sökte till Sporthandelsgymnasiet i Forshaga, det vill säga handelsprogrammet, naturvetenskapsprogrammet med inriktning häst på Rättviks naturbruksgymnasium och så Falu Fri, både natur och samhäll. (Natur som förstahandsval)
Efter mycket om och men blev det till slut Falu Fri, då jag resonerade som så, att det var en bra och bred linje för mig som inte visste vad jag ville i framtiden. Egentligen hade jag ingen aning om hur skolan fungerade, eller någonting så många överraskningar blev det vid skolstarten.
Ångrar jag mig att jag valde Falu Fri?
Nej, det gör jag verkligen inte. Så här i efterhand är jag glad att inte valde Rättvik eller Forshaga, fast jag tror att jag hade tyckte att de skolorna och linjerna hade varit riktigt roliga. Att gå på Falu Fri ger mig en bred grund att stå på, vilket jag anser är viktigt för att hålla alla vägar öppna i framtiden. Jag visste ju först inte om jag skulle orka plugga på en "plugglinje", men det har inte varit några som helst problem med det.
Visst, att gå det naturvetenskapliga programmet kräver en hel del, det är mycket matte, fysik, biologi och kemi, som de flesta brukar tycka är jobbigt. Jag kan säga att jag underskattade min förmåga, för jag trodde inte att jag skulle klara av det så bra som jag har gjort.
Fast jag skulle inte rekommendera dig att gå natur som du tycker matte är urtråkigt och inte alls är intresserad.
Hur är Falun som stad?
Jag älskar Falun! Det är riktigt trevligt och lagom stort. Allt som man kan tänkas behöva finns här, och det bästa tycker jag är alla små mysiga fik och de många olika möjligheterna att prova på sportaktiviteter.
En till grej som är riktigt bra, är bussarna som går mest hela tiden. Man kan ta sig nästintill vart man vill, när man vill. Lite skillnad mot Sälen, där det går 3-4 bussar om dagen...
Vad gör jag på fritiden?
På fritiden blir det mycket träning för min del, och då är det alltifrån spinning och gym på Friskis och Svettis, till löpning, simning och dans. Går man på Falu Fri får man Friskiskort helt gratis under det första året, och även andra och tredje året om man läser någon idrottskurs.
Annars brukar jag väl hinna med shopping och fika på stan med kompisar, så brukar det väl blir en del plugg på kvällarna eftersom man inte alltid är allt för effektiv i skolan.
/ Linnéa Bäck
Om Emelie Skröder
Namn: Emelie Skröder
Född: 17 Mars 1991
Bor: Kommer från Stockholm, men har bott i Falun sen jag var 7 år
Program: Naturvetenskapliga, årskurs 2 på Falu Frigymnasium
Varför valde jag Falu Fri?
Att välja FaluFri var en självklarhet för mig. Jag visste hela tiden att det var FaluFri som jag skulle välja, eftersom jag alltid har haft disciplin och kände att detta arbetssätt passar mig. Under hela 9an och fram till någon vecka innan valet för gymnasium skulle göras, kändes det skönt att jag visste vad och vart jag skulle gå. Sedan pratade jag med några kompisar och en lärare och de var ganska förvånade, för jag var helt inne på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag sa "aldrig natur, jag hatar matte det kommer jag aldrig att klara av". Men när jag fick höra av min lärare att jag bör välja naturvetenskapsprogrammet, kändes det naturligt på ett sätt att jag skulle välja det och inte samhällvetenskapligt. Idag är jag glad att jag fick hjälpen till att välja naturvetenskapsprogrammet. Jag tycker inte att matte och fysik är de roligaste ämnena, men jag klagar inte på en bred utbildning. Och hallå... man behöver inte vara smartast för att välja naturvetenskapslinjen, och kanske inte ens intresserad utav de ämnena? Ja precis, ta mig som ett exempel jag valde naturvetenskapsprogrammet för att få en bred utbildning. Och jag kan säga er som ska välja gymnasium, man kan väl inte veta vad cosinus innebär om man aldrig har fått lära sig? En utbildning innebär inte att du ska vara utbildad när du börjar, utan du är i skolan för att lära dig.
Ångrar jag mig att jag valde Falu Fri?
Nej eftersom jag aldrig har varit inne på att välja en annan skola. Att ställa frågan om jag ångrar att jag valde det naturvetenskapliga programmet före det samhällvetenskapliga kanske är mer lämplig. Jag kan säga att jag nu vet att samhället i sig lockar mig mer än vad en massa formler och uträkningar gör. Men aldrig att jag kommer ångra att jag gjorde detta val. De individuella valen har gett mig möjligheten till att välja en mer natur-samhällvetenskaplig linje, då jag valt att läsa mer samhällskunskap med mera.
Hur är Falun som stad?
Till skillnad från Stockholm är det en liten stad. Ändå har jag bott den största delen av mitt liv i Falun och det är en mysig stad med många möjligheter att göra det man är intresserad utav. FaluFri ligger mitt i centrum, vilket gör det lätt att ta sig till ställen. Det flesta ligger inom gångavstånd vilket underlättar.
Vad gör jag på fritiden?
Precis som Linnea är jag mycket aktiv och gillar att träna. Jag spelar tennis och är också utbildad tränare. Dessutom är jag ute och springer, gymmar med mera. Friskis och svettis är som Linnea skriver väldigt bra eftersom det ligger nära skolan och att man får gratis träningskort under första året och då man läser en idrottskurs.
Jag umgås med kompisar precis som alla andra. Fikastunderna får jag inte glömma att nämna, sitta och prata eller om man håller på med ett grupparbete så kan man vara effektiv samtidigt som man fikar. Ja vad mer kan jag säga? Just det, bloggar!
/ Emelie Skröder
Hej allesammans!
/ Linnéa och Emelie
Välkommen till en blogg om livet på FaluFri gymnasium!
Här kommer det så småningom att skrivas blogginlägg om vad som händer på FaluFri. Dessutom kommer vi att berätta om hur gymnasiet fungerar och det kan ju vara väldigt bra att veta för dig som är bliviande elev, eller bara vill ta reda om om Falu Fri passar just Dig.
Den 20 april kommer första inlägget publiceras och då kommer vi även att presentera oss själva.
/ Linnéa Bäck & Emelie Skröder