Sista inlägget
Har du några funderingar om skolan är det bara att gå in på hemsidan; www.falufri.se
Med detta inlägget vill jag tacka för mig!
/ Linnéa Bäck
Ett avslut
Tema 4 - Naturvetenskapsprogrammet
Ja, som vi kanske har förstått så går vi på naturvetenskapsprogrammet och nu så tänkte jag skriva lite om vad det innebär och vad vi gör.
Orsa herrgård
Nästan det första vi gjorde när vi började på FaluFri var att åka till Orsa herrgård tillsammans med alla ettor. Syftet var att alla skulle lära känna varandra, elever som lärare och att få några roliga dagar tillsammans fyllda med olika aktiviteter. Om jag inte minns fel var vi borta en natt och alla bodde i små stugor, cirka 4 personer tillsammans. Lärarna hade arrangerat massor av olika lekar, samarbetsövningar och tävlingar, vilket gjorde att man lärde känna sina klasskamrater. Tiden som vi spenderade i Orsa var rolig och ett bra sätt att komma in i sin nya klass och lära känna sina nya lärare.
Teman och projekt
Något som är speciellt med FaluFri är att vi har många olika teman och projekt. Det första temat som vi hade i årskurs 1 kallade vi för USFV (Upptäckterna Som Förändrade Världen) och då läste vi om olika upptäckter och hade seminarium (diskussionsgrupper) om vad vi hade läst om. Vi hade även en fördjupning inom området som vi presenterade muntligt.
Därefter hade vi en projektperiod innan jul och då fick man bestämma i stort sett vilket projekt man ville, men självklart så skulle det vara naturvetenskapligt på något sätt. Jag och min grupp gjorde att snöprojekt, då vi undersökte skillnaden på friktionen mellan konstsnö och natursnö. I projektet åkte vi till Mora och sov över där en natt, samtidigt som vi åkte på studiebesök till Vasaloppets hus och intervjuade en person om konstsnötillverkningen i Oxberg. För att undersöka skillnaden gick vi upp till Lugnets skidstadion och gjorde olika fysikaliska mätningar med hjälp av olika instrument. Projektet var riktigt kul stundtals, men mindre kul när snön var på väg att smälta bort...
Under FN-rollspelet hade vi ett globaltema och senare under våren hade vi en projektperiod igen. Denna gång bestämde vi oss för att vi ville tillverka egen glass, få att få mer kunskap inom området åka vi på studiebesök till Nora Glassfabrik. Efter studiebesöket tillverkade vi egen glass och lät andra provsmaka för att se vilken typ av glass de tyckte var godast; glass på konstgjord väg, eller naturlig glass.
Under årskurs 2 började vi med ett tema om genetik, det vill säga till exempel kloning och DNA. Vi gjorde olika typer av arbeten till exempel seminarier om genmodifikation och kloning, muntliga redovisningar om att fördjupningsområde, och biologiprov i genetik.
Under period 2 startade vi igång med ett långtidsprojekt, som fortfarande håller på. Under ett långtidsprojekt får man möjligheten att göra ett projekt som tar längre tid, vilket ökar möjligheten att göra just det projekt man alltid drömt om. Vårt långtidsprojekt är att tillverka egen tvål. Vi började med att göra en tvål utan att ha särskilt mycket kunskap, därefter var vårt mål att förbättra tvålen och för att göra det så behövde vi med kunskap. Vi bestämde oss för att åka till Cederroths fabrik, för att prata med kunniga inom området och se på deras tvåltillverkning, sedan göra en ny tvål med vår nya kunskap.
Fördelar
- Det är roligt att göra annat, än att bara vara i skolan och gör "det vanliga"
- Du får själv välja projekt utifrån sitt eget intresse
- Du kan själv välja hur man ska lägga upp olika tema och projekt, vilket leder till att det passar en själv bättre
- Du får komma utanför skolans väggar, genom t ex studiebesök. Det gör att man skapar kontakter utanför skolan
- Du får lära sig planera och ta eget ansvar och det är bra som förberedelse för vidare studier och arbetsliv
Nackdelar
- Projekt är oförutsägbara, man vet aldrig hur dem slutar, men det brukar lösa sig
- Teman ger relativt mycket att göra, under ganska kort tid
- Om man inte har gjort en bra tidsplanering får man stressigt på slutet och inget bra resultat
Högskolan
FaluFri har ett ganska litet labb och därför har vi möjligheten att utnyttja högskolans lokaler i Borlänge om vi vill utföra större laborationer. En gång åkte vi till Borlänge för att göra en optiklabb tillsammans med hela naturklassen. En annan gång var vi där och gjorde laborationer om spänning, ström och kondensatorer. Att åka dit är väldigt lärorikt och bra, då de har bra utrustning osv.
Garpenberg
v. 20 ska hela vår klass (NV2a) och NV2b åka till Garpenberg under 4 dagar. Då blir vi indelade i grupper och ska hålla på med ett projekt inom ett område. Det blir nästan som forskning, om jag har förstått det hela rätt. Vi sover över där 3 nätter, samtidigt som vi håller på med våra respektive projekt. Det låter som att det kan bli kul och riktigt lärorikt! (Har redan skett nu och det finns ett inlägg skrivet om hur det var där)
Söka pengar
En annan grej som är speciellt för FaluFri är att vi har möjligheten att söka pengar om vi ska göra något projekt. Till exempel om vi vill på studiebesök så får vi söka pengar till resa dit, och om vi behöver material och ingredienser för att tillverka glass och tvål, så får vi söka pengar för att köpa in det. Det här tycker jag är väldigt bra, eftersom att det öppnar möjligheterna för att göra nästan vad man vill. (Självklart sätter lärarna vissa gränser för vad man får använda pengarna till)
Projektarbete
Under årskurs 3 så är det dags för projektarbete, som alla gör, oavsett skola eller program. Vad som är speciellt med FaluFri även här, är att varje elev har max 10 000 kronor som de kan söka som bidrag till sitt projektarbete. De som går i trean nu har till exempel bland annat åkt till Thailand för att volontärarbete på ett barnhem, åkt till Thailand för att undersöka hur apor och elefanter har blivit påverkade av den ökade turismen på Phuket, undersökt hur det är att leva med barn som har Downs syndrom. Så man kan kort och gott säga att möjligheterna är många, det gäller bara att hitta på en bra idé. Jag och Emelie funderar på att göra ett dykprojekt någonstans, eller att bestiga något berg. Syftet med resan har vi dock inte kommit på ännu...
En intensiv vecka som gått fort
Hej
Hemma från Garpenberg och sthlm. Tänkte berätta vad vi har gjort i Garpenberg, men eftersom Linnéa beskrev det så bra så är det kanske jobbigt att läsa det två gånger. Iallfall som ni ser så har jag varit i sthlm. Åkte ifrån Garpenberg på onsdag morgon, vilket var okej eftersom Garpenberg är frivilligt. Jag hade gärna stannat där, men eftersom sthlm var planerat för ett halvår sedan så gick det inte att flytta på det. Det var jag, min syster och min kusin som var i sthlm för att se på Beyonce i Globen. Var en helt underbar konsert! Vi var alltså i sthlm och shoppade, såg på Beyonce och hade allmänt kul.
Hörde också att min projektgrupp i Garpenberg vann. Det vi gjorde var att bygga en bro av spaghetti, som skulle hålla för en radiostyrd bil och den skulle vara så billig som möjligt. Det var alltså två sådana grupper, som tävlade mot varandra. Så det var roligt att vi vann!
Ja, lördag och söndag blir att fixa rapporten och plugga matte. Eftersom jag inte gjort någonting under veckan som gått, vilket känns stressande. Så nu får jag ta igen allt.
/ Emelie Skröder
Tillbaka ifrån Garpenberg
Vi har haft ett litet blogguppehåll under tiden vi var i Garpenberg. Tänke att jag skulle skriva lite om vad vi gjorde där.
I Garpenberg finns en fin Herrgård och intill den har Högskolan som en forskningsanläggning som är inriktad mest på skogen och dess omgivningar. Hela NV2 åkte dit under 4 dagar för att utföra olika fordkningsprojket i mindre gruppen.
Resan dit tog cirka en timme och när vi anlände blev vi tilldelade rum i ett större hus som de kallade "Hotellet". Vi bodde två och två och lärarna hade parat ihop oss innan, så de flesta fick bo med den de brukar umgås mest med. Jag fick bo med Emelie och det var superb!
All gick en rundvandring i området tillsammans med en annan skola från Fagersta som även dem var där för att forska. Lunch var det därefter, och jag kan meddela att att mat vi vi blev serverade var verkligen jättegod! I klass med Gastonomen.
Efter lunch fick vi alla forskningsgrupper träffa sin handledare. Handledare introducerade projektet och berättade vad vi skulle göra det kommande dagarna. Jag höll på med ett projekt som hette "Beskogning av gruvavfall". Visst, det låter jättetråkigt, men det var det inte. I Garpenberg finnen olika gruvor som bryter malmer, vilket orsakar att avfall bildas, innehållande tungmetaller, m.m. Vår uppgift av att med olika mätverktyg undersök hur bra olika trädsorter växte på 4 typer av markbeläggningar. Träden hade planterats på ett gruvavfallsområde för 9 år sedan och målet med planteingen är att hitta den ultimata trädsorten som sedan kan planeras på hela gruvavfallsområdet, vilket är över 40 fotbollplaner stort. Inget litet område...
På kvällarna hade vi olika aktiviteter som bland annat teambuilding i forskningsgrupperna. Alla grupper tävlade mot varandra och det var kul. Vi spelade också fotboll, kort, badade bastu och badade i den svinkalla gruvsjön. (Kanske därför jag blev så otroligt förkyld resten av veckan?!)
Veckan avslutades på torsdagen med att alla gruppen redovisade sina resultat muntligt och så hade vi "mingling" runt våra postrar som vi hade gjort själva.
Sammanfattningsvis var veckan mycket roligare än jag trodde att den skulle bli och det känns faktiskt som en bra erfarenhet att bära med sig i framtiden. För att vi deltog i ett forskningsprojekt så fick vi 1.5 högskolepoäng, och det är inte alltför dumt kan jag tycka.
Det var allt om Garpenberg och nu tänkte jag skriva lite om mina planer under helgen. Jag ska skriva klart min LTP-rapport om tvål (känns som den aldrig blir klar) Har i vilket fall "bara" sammanfattning, slutord och lite källkritik kvar, men därefter måste jag läsa igenom hela och rätta till svenska språket.
Dags för frukost, hejdå.
/ Linnéa Bäck
Garpenberg
Tema 3 - Gastronomen
Vi har ingen riktig skolmat på FaluFri, utan vi äter på restaurang. Den halvkassa skolmaten som ni är vana med kan jag här med säga är bortblåst. Gastronomen är en mycket bra restaurang med högklassig mat. Tycker du inte om den rätt som serveras? Deppa inte för det, utan du har 3 chanser till att tycka om maten. Därför att gastronomen serverar 2 olika huvudrätter, 1 vegetarisk maträtt och 1 sopprätt. Lyxigt? Det är inte slut, dessutom serveras ett härligt salladsbord med allt ifrån morötter, kol, ananas, äpplen och en massa brödsorter. Allt från nybakat bröd till fabrikat. Lyxigt? Ja det vill jag säga! Skulle du vara så pass kräsen att du inte tycker om någon mat av det som serveras en dag, ja då finns mat att köpa. Kockens hörna är ett alternativ som man kan välja. Till maten dricker du vatten, äppeldricka, lingondricka eller en lättöl om du har åldern inne. Det är inte slut, till efterrätt kan du ta en kopp te, oboy eller kaffe, dessutom kan du istället för vanligt kaffe välja cappuccino, macchiato eller kaffe latte.
Gastronomen har ibland serverat vid speciella tillfällen efterrätter, såsom äppelkaka, våfflor, semla med mera.
Ett exempel på en veckas meny
MÅNDAG Ugnsstekt falukorv med hemlagat potatismos och fransk senapssås
Fiskgratäng (sej) med räkor och sparris kokt potatis
Morotssoppa med spiskummin och kokos
Selleristicks med hemlagat potatismos och fransk senapssås
TISDAG Stekt kycklingfilé med tomat och auberginegratäng kokt potatis
Sprödbakad kummelfilé med kall skaldjurssås och kokt potatis
Kålsoppa med frikadeller
Quornfilé med tomat och auberginegratäng kokt potatis
ONSDAG Fläskkarré med katrinplommon ugnsbakade grönsaker kokt potatis och kall thaicurrysås
Pasta och kryddig skinksås med soltorkade tomater
Spenatsoppa med ägghalvor
Vegetarisk lasagne med papadums (indiskt bröd)
TORSDAG Sjömansbiff med saltgurka
Nikkalouktasoppa och pannkaka med sylt och grädde KRAV
Saffransdoftande fisk och räksoppa
Vegogryta från medelhavet kokt potatis
FREDAG Italiensk köttfärslimpa med tomatsås och krämig grönsakspasta
Fisk i solgul sås (hoki) med ångad broccoli och kokt potatis
Orientalisk majssoppa med kyckling och curry
Vegetarisk biff med tomatsås och krämig grönsakspasta
Priser
Maten kostar ingenting för dig som går på Falufri. Är du inte nöjd över den mat som serveras, får du själv lägga ut pengar om du ska köpa i kockens hörna eller från delikatessen.
Ett exempel på vad som kan serveras och priser.
Lövbiff m pommes frites och färskostcréme 29 kr31 kr
Inkl råkost, kaffe
Pasta med kyckling och pesto 29 kr
Inkl råkost, kaffe
Cheeseburgare 150 gr, med grovt hamburgerbröd
med Cheddarost,klyftpotatis,cole slaw,isbergssallad,
rödlök, tomater och saltgurka 24 kr
Inkl råkost, kaffe
Ceasarsallad och grillat kycklingbröst
med romansallad, tomater,rostade brödkrutonger och
caesardressing 24 kr
Inkl råkost, kaffe
Tider
Gastronomen har öppet mellan 10,30-11,30 samt 12.30-13.30 varje dag för Falu Fris elever. Om du har specialkost går det att ordna, men kom ihåg att meddela detta senast 8,30 samma dag.
Fördelar/nackdelar
Fördelar
*Lyxig mat
*Två plus i kanten för kaffe, te och oboy
*Bra att ha möjligheten till att köpa mat, för ett billigare pris än ursprungspriset.
Nackdelar
*Lite tidigt att äta klockan 10,30. Men det finns inget som hindrar en att gå senare, om man inte är uppbokad för lektioner vid den tiden.
Sovmorgon
Go dag
I alla fall så åt vi på Gastro, sen blev det mattegenomgång klockan 12-13. 13,30 hade vi bokat får biologilärare för att prata om projektarbete, men han var ledig klockan 13 så vi pratade då istället. Vi kom inte fram till så mycket, bara att han tyckte att vi skulle ta kontakt med en organisation som höll på med någon biologiprojekt i något intressant land, för att på så sätt kunna utföra ett så bra och vetenskapligt projekt som möjligt.
Kom på idag vid 14-tiden att jag skulle ha varit uppe på LIVI (Lugnets idrottsvetenskapliga institut) på förmiddagen. Hade helt glömt det, för vår lärare hade inte bokat in det i våra kalenderar. Det var alltså med Idrott och Hälsa B som vi skulle göra ett studiebesök där. Som tur var kunde jag gå på studiebesök 2, som var klockan 16. Vilken tur jag hade! Väl där fick vi en intressant genomgång om hur ett VO2-maxtest fungerade, det vill säga konditionstest som mäter bland annat en individs syreupptagningsförmåga. Det fanns ingen av oss elever som hade med oss kläder för att kunna utföra testet, så vår kurslärare genomförde det istället. Riktigt intressant var det och man fick under testets gång se olika värden på en stor skärm.
Nu ska jag snart sticka iväg på vattengympa med några kompisar. Var år sedan jag var på det sist...
/ Linnéa Bäck
Torsdag
Svenska B - Språkhistoriaseminarium
Seminarium är ett redovisningssätt, precis som till exempel prov och hemprov. Istället för att man skriver ett helt arbete om uppgiften i fråga, så diskuterar man muntligt. När man diskuterar sitter man i gruppen om 4-6 deltagare (oftast). Deltagarna är vanligtvis från samma klass, men i vissa arbetsområden brukar vi bland med parallellklassen. Läraren som håller kursen finns också med under seminariet för att hjälpa till att föra diskussionen framåt (läraren brukar även skriva ner vem som säger vad, så att det ska underlätt att komma ihåg när ett betyg ska sättas).
Betyg får man på det man säger under seminariet, och det är inte den som pratar mest som får bäst betyg, utan den som säger "bäst" saker som är relevanta för ämnet.
För att ge dagens seminarium som ett exempel:
I kursen svenska B har vi ett arbetsområde kvar, och det är om språkhistoria. Vår klass, tillsammans med kursläraren bestämde tidigare att vi ville ville redovisa arbetsområdet i seminarieform. Vår lärare gav oss ett papper med olika texter som vi skulle läsa igenom och vi fick även diskussionsfrågor till seminariet i förväg. På så vis kunde vi veta vad vi skulle läsa på om för något. Frågorna vi hade idag var:
- Vilka likheter och skillnader hittar du i textutdraget från Bröderna
Lejonhjärta?
- Vilken grund ger dina iakttagelser för att stödja de olika teorierna om
öst-och västnordiska respektiv fastlands- och önordiska?
- Hur kommer det sig att de nordiska språken har utvecklas på de olika
sätt de gjort?
- Vad har den språkliga utvecklingen betytt för de enskilda länderna och
för nordiskat samarbete?
- Hur ser du på framtiden för de nordiska språken?
Alla i seminariegruppen läste då på till seminariet på egen hand med hjälp av olika källor (internet, litteratur etc.) och var väl förberedda och hade kanske till och med ett diskussionsunderlag. Idag bestod vår grupp av 4 personer + 1 lärare, vilket jag anser är en lagom stor grupp. Innan vi började diskussionen frågade läraren hur vi ville lägga upp seminariet och vi valde at gå efter de diskussionsfrågor vi fått.
En i gruppen börjar att få ordet, därefter är diskussionen igång och men försöker få alla i gruppen aktiva, så att alla får säga vad de vill. Om någon får ordet färre gånger än alla andra, bryter läraren in och låter denne få ordet. När läraren tycker att man har behandlat klar en fråga (eller om diskussionen avtar) går man vidare till nästa.
Hur långt ett seminarium är är olika beroende på hur många man är och vad det handlar om. Idag var vi bokade en timme, men seminariet varade vara i cirka 45 minuter. När alla känner sig nöjda med sin prestation (och läraren är nöjd) så kan seminariet avslutas. Läraren skriver därefter in ett betyg i boxen på den kunskap man visat genom diskussionen.
Som Emelie nämnde i sitt inlägg, kan man komplettera om man inte är nöjd med sitt betyg. En komplettering efter ett seminarium brukar vara i form av en skriftlig, enskild diskussion av samma ämne.
Hoppas att detta var begripligt, annars är det bara att fråga. Förresten tror jag att detta redovisningssätt är ganska typiskt för Falu Fri när det gäller på gymnasiet, men på högskolan är det allt vanligare. Därför är det bra att öva sig på det om man vi vill läsa vidare sen.
/ Linnéa Bäck
Tidig morgon
Flitig idag, lär jag ändå säga
Dagen idag har varit bra faktiskt. Gick upp 08,15 och åt frukost, därefter förberedde jag lite till inför opponeringen av LTP-rapporterna som var idag. Vid 11 var det lunch, därefter matte. Påbörjade det sista kapitlet i matte D som handlar om integraler. Det var inte så svårt som jag trodde det skulle vara, för när jag väl kom igång flöt det på rätt så bra. Räknade 19 tal, vilket jag änser är relativt bra ändå. Strax efter 12 kom Felicia hem till mig och vi räknade matte tillsammans. Roligare än att sitta själv.
När klockan blev 14 gick jag ner till skolan och skrev ut rapporterna och det som jag hade tänkt säga på opponeringen, därefter började den. Det gick bra och jag tyckte att det var en mycket bra grej att göra. Fick många tips om hur och på vilket sätt jag kan förbättra min rapport, så att den blir så bra som möjligt.
Igår skulle vi skriva upp oss på vilket projekt vi önskade att få jobba med när vi åker till Garpenberg nästa vecka, men eftersom jag inte var i skolan igår så skulle jag skriva upp mig idag. Den första gruppen var tydligen full (även fast att dom sa förut att det inte spelade någon roll om för många önskade samma projekt, då de ändå skulle lotta) och då blev jag lite sur, eller besviken rättare sagt. Jag vill i alla fall ha ett biologiprojekt, eftersom det är det som är det sista som krävs i biologi A för mig del, för att jag ska få det betyg jag eftersträvar. Så jag bara Måste få ett biologiprojekt, annars vet jag inte vad jag gör.
Efter skola stack jag till gymmet, därefter har jag försökt tagit tag i språksociologin som vi ska ha seminarieredovisning på i morgon. Har gått lite segt, men nu är jag i vilket fall ganska klar.
Ska nog sova snart, för i morgon blir det ingen sovmorgon!
/ Linnéa Bäck
TEMA 2 - First Class (FC)
Ni kanske har lagt märke till att vi ofta nämner FC, när vi skriver om våra dagar på Falu Fri. Här kommer en förklaring av vad FC är och vad det används till:
Tema 2 - First Class (FC)
Nu har vi kommit till det andra temat och vi ska nu presentera First Class, eller som vi kallar det; FC. Det är FaluFri:s egna nätverk och alla lärares och elevers sätt att komma i kontakt med varandra. Alla har ett eget användarnamn och lösenord så att det kan logga in, vilket man kan göra på vilken dator som helst. Om man går in på FaluFri:s hemsida så man kan klicka på "elevlogin", men för enkelhetens skull så kan man ladda ner FC till sin egen dator, vilket är mycket enklare.
Så, vad använder vi FC till?
Kort sagt kan man säga att vi skulle vara hjälplösa utan FC, eftersom att det är på FC vi ser när, var och hur vi har lektioner, osv. När man loggar in så kommer man till sitt eget skrivbord. På skrivbordet finns:
1) Brevlådan
Det är precis som det låter, en brevlåda där man får mail från lärare och klasskamrater och kan man självklart skicka mail också.
2) Kalendern
Här ser vi alla våra bokningar som vi har under veckan, men också längre fram. Om lärarna ska ha en genomgång så bokar de in en lektion, genom att de skapar en bokning, detsamma gäller för oss elever om vi till exempel vill boka in någon lärare för att få hjälp med något. Elever kan också boka varandra om man har ett grupparbete till exempel. På FC kan man se när man när läraren/eleven man vill boka är ledig om man har till exempel grupparbeten, så får man själv bestämma hur länge man vill boka. Kalendern är också bra på det sättet att man kan använda den som en checklista, ifall man har mycket att göra. Då minskar risken att man lämnar in skolarbeten för sent.
3) "Boxen"
I denna box finns 3 olika boxar, en arbetsbox där man skickar in alla sina arbeten och pågående arbeten. Alltså, på FaluFri är det väldigt sällan man lämna in arbeten i pappersform och detta är kanske någonting som skiljer sig från högstadiet. Man jag kan säga att det här sättet är mycket lättare, och man behöver inte vara lika rädd för att tappa bort något arbete. I boxen finns också kursboxen. Här kan man se alla sina betyg i de kurser man läser, då man har en mapp för varje kurs. När man har gjort ett arbete, skickat in det och fått det bedömt, så skriver kursläraren in betyget i boxen. Den tredje och sista boxen är studieboxen. Den används bara när man ska ha och har haft utvecklingssamtal. Det som man har kommit fram till under utvecklingssamtalet ska man skriva in i boxen, och så har man underlag att diskutera till nästa utvecklingssamtal.
4) Mentorsmappen
Här kommer största delen av informationen i de olika kurserna upp, vad som är på gång etc. Lärarna brukar lägga upp material till olika arbeten och skicka ut påminnelser, så att man inte glömmer att göra arbetena klara i tid. Mentorsmappen är också viktig att kolla ifall man har missat en mentorsträff, eftersom att sekreteraren under mötet skriver in i mappen vad som togs upp under sammanträdet, t ex allmän info och nyheter i skolan.
5) Anslagstavlan
Här tas all information som rör hela skolan upp, till exempel matsedeln, efterlysningar av saker, upphittade saker, kommande föreläsningar, information om idrottsturneringar, vilka som är sjuka och lediga, m.m.
6) Slasktratten
Det är precis vad det låter som; ett "ställe" där man kan diskutera med övriga på skolan om allt och inget. Det är allt ifrån politik, musik, tv-program, och ingenting.
7) Datasupport
Har man problem med någon av skolan datorer så kan man skriva ett mail i datasupportboxen och förklara vad saken gäller, så får man hjälp av Magnus (Falu Fris datanisse) med att fixa det.
Dessa sju saker är de allra viktigaste, eller rättare sagt, de man använder mest. Andra bra funktioner med FC är att man kan titta på andra kalendrar ifall man letar efter någon. Då vet man vart och hur länge de befinner sig på ett visst sätlle. Vill man prata med någon "direkt", istället för att skicka mail, så kan man prata genom direktsamtal, vilket fungerar ungefär som MSN.
Fördelar med First Class
- Man hittar all information man behöver, t ex. när arbeten ska vara klara och inskickade, när man har lektioner, vilken mat det är, osv
- Man kan lätt komma i kontakt med lärare och kompisar även fast man inte är i skolan
Nackdelar med First Class
- Man måste ha en dator med fungerande Internet
- Lärare kan boka in lektioner väldigt tätt inpå, så att man inte hinner kolla att man ska ha någon lektion, vilket leder till att man missar den
Ganska lugn vecka
Var några dagar sedan jag skrev ett blogginlägg, och det beror ju på att det varit helg. Igår pluggade jag en hel del, fast bara rapportskrivande. Kände mig lite ofokuserad, man ajg får väl skylle mig själv om jag ligger i sängen, skriver sms, lyssnar på musik och är inne på msn, samtidigt som jag försöker få någonting skrivet...
Jag ansåg i alla fall att den första versionen av rapporten var klar igår, så jag skickade in den över FC till de som ska opponera + läraren Jonas som ska sitta med och lätta till smarta förändringar som man bör göra på rapporten. Jag har i alla fall opponering i morgon klockan 15-16, och innan det har alla NV-elever på hela skolan en så kallad NV-dag tillsammans. NV-dagarna brukar inträffa ungefär varje termin, tror jag och de består av olika saker. I morgon vet jag att det kommer en professor i fysik och ska hålla en föreläsning om relativitetsteorin, så det kan väl vara intressant att gå och lyssna på.
Idag har vi inte haft några lektioner i skolan (eller mentorsmöte, men jag känner att det ger mig ingenting att gå dit, så jag struntade i det. Jag vet, dåligt gjort av mig, men jag kanske bättrar mig sen?) Även fast att jag inte har varit i skolan så har jag varit effektiv tycker jag, även fast jag tog mig en välförtjänt sovmorgon. Så här har min dag sett ut:
9,45 vaknade, kollade FC och skickade min rapport till mina opponenter
11,20 lunchade med Emelie på gastro
12,00 stack ner till Friskis och Svettis och körde mage/rygg på gymmet
13,20 duschade och gick sedan för att möta upp några kompisar på stan; shopping och sushi tills affärerna stängde
18,15 kom hem till lägenheten och sedan dess har jag läst igenom dem 2 rapporter som jag ska opponera på
Riktigt bra arbeten har de skrivit, känns som att min rapport inte allt är lika bra. Får väl fixa till den bättre sen, var trots allt bara första versionen ju.
/ Linnéa Bäck